Hangende zaken

Hoewel copywriting ─ het schrijven voor reclamedoeleinden ─ niet mijn vak is, dien ik af en toe toch creatieve brandstof te tanken en een beroep te doen op mijn schier breidelloze fantasie, teneinde te bevallen van een machetescherpe en vooral wervende tekst, die spettert als vuurwerk. Het verzinnen van een beklijvende slogan of een pakkende pay-off ─ het Nederlands schiet weer woorden te kort ─ is gewis geen sinecure en kost vaak heel wat hoofdbrekens. Ik geef het iedereen te doen.

Vanmorgen vergezelde ik een vriendin naar de markt in Brugge. Een kramer, die bijzonder goed van de kweter gesneden was, omstrengelde de passanten met een galant boniment, lokte ze listig naar zijn tent en probeerde vervolgens dessousartikelen en verwaarloosbaar ondergoed aan de man … eh … aan de vrouw te brengen. Zo wees hij bijvoorbeeld naar een rek met beha’s, noemde ze tweelingmutsen en smoesde dubbelzinnig: “Dames, voor die prijs kunt u ze niet laten hangen!”

Ik denk niet dat hij die magistrale vondst van zichzelf heeft, maar er valt alleszins eer aan te behalen. Ooit moet iemand deze klapper bedacht hebben en die persoon is zijn gewicht in goud waard, zelfs als het een toevalstreffer was.

The Author