Alle ogen zijn gericht op Kwatta

Wie verder leest, doet dat op eigen risico, want ik weet uit eigen ervaring dat jullie daar af en toe spijt van zullen hebben.

Enige tijd geleden strandde ik op een website, waar men de logo’s van grote bedrijven onder de loep nam en op details wees, die meestal aan de aandacht van de toeschouwer ontsnappen. Ook het beeldmerk van het internationale koeriersbedrijf Fedex kwam aan de beurt.

Jullie zullen ongetwijfeld in meer of mindere mate vertrouwd zijn met hun embleem, maar hebben jullie ooit opgemerkt dat de witruimte tussen de letters E en X eigenlijk een pijltje vormt? Ik wist het ook niet, maar nu dus wel en achteraf beschouwd had ik het eigenlijk liever niet geweten. Eigen schuld, dikke bult. Op die website had men me nochtans gewaarschuwd dat het pijltje in kwestie zo’n fixatie kon veroorzaken, dat je er meteen naar op zoek ging als het vignet van Fedex in je blikveld opdook.

Dat dit geen loze bewering was, heb ik gisteren aan den lijve ondervonden. De televisie vergastte me op de film Cast Away van Robert Zemeckis, waarin Tom Hanks de rol vertolkt van een technicus bij — jullie kunnen het ongetwijfeld raden — het koeriersbedrijf Fedex. Het logo komt vanzelfsprekend tientallen keren in beeld — op pakjes, vrachtwagens, vliegtuigen en wat weet ik al niet meer — en ik moest me natuurlijk telkens van de aanwezigheid van dat stomme pijltje vergewissen. En ja hoor … het in het oog springende onding liet geen enkele keer verstek gaan. Ik werd er warempel helemaal hoteldebotel van en heb echt niet van die film kunnen genieten.

Jullie zijn gewaarschuwd.

The Author